onsdag 2 mars 2011

Man lär så länge man lever

Ju mer man läser och lär sig, ju mer irriterad blir man på hur andra tänker och resonerar.
Nej... Ju mer Jag läser och lär mig, ju mer irriterad blir Jag på hur andra tänker och resonerar.

Jag skulle inte vilja påstå att jag tidigare har varit inne och nosat på feminism och genus. Feminismen har för mig varit något väldigt radikalt och jag har nästan sett det som överdrivet.
"Varför feminism, det är väl ändå jämställdhet vi vill ha?"
(Genus har jag överhuvudtaget inte ens reflekterat över.)

Dock har jag upptäckt att många av de tankar och åsikter som jag länge suttit på stämmer överens med feminismen och genustänket.
De senaste halvårtet/året har jag öppnat ögonen mer och fått mer kött på benen. Främst genom olika bloggare och diskussioner på familjeliv. Läskigt hur en del tänker och resonerar.

Ta bara de här som någon delat med sig av i en tråd på familjeliv;
"Idag ringde dagis och ville att jag skulle komma dit och prata med dom, när jag kommer dit så säger fröknarna att min dotter (3,5 år) har slagit och sparkat två pojkar (5 år).  dom undrar vart hon lärt sig detta, då frågarna jag om dom vet varför hon slog dessa pojkar och då kommer hela historien fram, det visar sig att dessa pojkar har dragit ner byxorna på min tjej och försökt trycka in en penna i henne och att hon då slagit och sparkat dom för att komma loss och vad gör då dessa idioter till fröknar, jo dom skäller på min dotter, hur dumma i huvet får man lov att vara egentligen. när jag kom dit så var min dotter jätte ledsen och helt i upplösningstillstånd... jag blir så jäklar förbannad, hur kan man agera som fröknarna gjorde.. jag är jätte glad att min dotter sa ifrån och kämpade emot för sånt beteende som pojkarna visade är fan inte okej..."


Pojkarna hade inte fått en enda tillsägelse, o den ena "pedagogen" hade svarat med "Pojkar är pojkar, dom var bara nyfikna".



Det är såndana här incidenter och responser som gör att jag blir tveksam för att låta mina barn gå på dagis. :( Jag tänker syna de eventuellt blivande dagiset i sömmarna och dessutom pracka på dem genus-böcker. Jag vill inte att mina barn ska bli dömda och behandlade efter vilket kön de är, jag vill att det ska bli behandlade som de Barn och Individer de är.
Det har inte bara med kläder att göra, som visst är en stor del i hur man i första hand bemöter en människa, det är så mycket mer.


Idag ska jag in en sväng på byns bibliotek och studerar deras genus-/feminism-litteratur utbud, och självklart låna en del. 

7 comments:

Sara sa...

För det första så begår dagiset grovt tjänstefel genom att bete sig på det sättet. Tack o lov är inte alla skolor så. I Läroplanen pratas det om Individen, inte pojken - flickan! Så även där begår dom tjänstefel, iallafall den pedagogen som sa "pojkar är pojkar...." Den personen kan knappast vara utbildad pedagog. Sådana korkade kommentarer kommer IKKE från en pedagog med utbildning. Idioter! Sånt gör mig förbannad. Inte konstigt att dagis/skolor har dåligt rykte..

Fröken Fridh sa...

Nej som tur är är det inte på alla ställen det ser ut så här. Men har hört så många historier den senaste tiden att man blir minst sagt tveksam till dagis och förskolor :( Har dock fått höra en del bra saker också, men tyvärr får ju inte dessa samma uppmärksamhet så man hör inte lika mycket om dem.

Nej jag hoppas verkligen Inte att det där är en Utbildad pedagog, det är läskigt. Människan hade iaf senare fått en varning från rektorn på förskolan (alltid nåt, men inte tillräckligt).

Känns skönt att höra att det står så i läroplanen, om bara alla kunde ta det till sig. Det skulle behövas vidareutbildning för pedagoger som jobbat länge, precis som på de flesta andra arbetsplatser. Uppfräschning av kunskaper, kompetensutveckling helt enkelt. (eller finns det redan?)

Får ju tillägga att det gäller ju inte enbart genus och så som gör mig tveksam till dagis och förskolor, utan ta incidenten med barnet som blev totalt skållat för några månader sen...

Sara sa...

Är dock viktigt att barnet umgås med andra barn. Annars hämmar man den sociala utvecklingen som är viktig för att ett barn ska bli en socialt samspelt människa. Tyvärr måste jag ju säga att olyckor händer överallt, det är ju extra oturligt när det handlar om just barn. Men en pedagog är ju inte någon super-människa och kan göra misstag. Vissa misstag (som dina exempel) bör dock aldrig behöva hända. Jag har aldrig varit med om sådana grova händelser under mina år.

Vad hade varit tillräckligt då?

Alla kommunala skolor arbetar efter LpO94. Läroplanen brukar inte ändras direkt. Dock är det upp till skolan att ordna kompetensutveckling mm. Vilket brukar ske med jämna mellanrum.

Fröken Fridh sa...

Ja det är klart det är. Jag vill inte att mina barn inte ska gå på dagis, just för att de ska få uppleva samspelet med varandra och lära sig samarbete etc etc, men en del incidenter gör att man blir orolig och nojjig inför det.
Men jag vill ju inte att dom ska leva i en glasbubbla heller liksom, det funkar ju bara inte. Men det ändrar inte det faktum att sådana saker (som de jag har nämt ovan) som händer i så pass tidig ålder kan skada och märka dem för resten av livet.
Lämnar man sina barn i händerna på någon annan hela dagarna vill man ju så klart känna förtroende för dem.

Av en varning lär man sig inget. Hur pedagogiskt är det egentligen (jobbar dom inte med pedagogik)? Det är som att säga "nej" till ett barn men inte förklara varför dom inte får/bör göra saken som sägs nej till. H*n borde ha fått någon form av läxa, något där h*n lär sig vad det var som var fel i handlandet. Vidare utveckling på jobbet. Dom jobbar ju ändå till viss del med uppfostring av barn och att då lära ut att det är okej för pojkar att göra vad fan som helst utan den minsta lilla konsekvens medans flickor bara ska sitta tysta och ta är ju helt uppåt väggarna galet!

Skolor? Gäller det förskolor och dagis också, inte enbart från 7 års åldern?
Skönt att höra att det faktiskt finns kompetensutveckling där också. :)

Sara sa...

Därför tipsar jag dig att fråga på förskolorna hur många barn dom har per personal. Vissa skolor har 3-4 barn på en pedagog, medan vi hade ca 15 per pedagog. Förskolor brukar dock ha mindre barn per personal. Fråga även föräldrar som har barn på förskolan vad dom tycker om personal o regler och liknande.

Att h*n fick en varning, innebär inte bara att chefen "varnar". Under sådana möten gör man en utvecklingsplan för pedagogen. Där händelsen skrivs ner och dokumenteras. Sedan kommer pedagogen få gå på kontinuerliga möten med sin chef och uppdatera och avstämma hur läget är. Antagligen kommer pedagogen få arbeta på en annan avdelning ett tag. Så det är vad en "varning" innebär istorstätt.

Visst vill man känna att man kan lämna sina barn på en trygg och säker plats, det vill alla föräldrar. Detta gäller ju på alla arbetsplatser. Skolan är ju barnens arbetsplats. Men som sagt, det är ingen vadderad bubbla som man lämnar dom i och saker händer. Det är hur man hanterar situationen och går vidare som är det viktiga. Olyckor i sig är svåra att förhindra, oavsett om det gäller barn, ungdomar eller vuxna.

LpO gäller förskolor oxå, då heter det dock något annat tror jag, som jag inte riktigt minns. Läroplanen är riktlinjer och bestämmelser över hur man ska arbeta med barnen i diverse åldrar.

Sara sa...

#2
Olyckor märker alla oavsett ålder. Olyckor händer överallt oavsett ålder. Det är HUR pedagogen hanterar saken när olyckan är framme som är viktig. Ingen pedagog kan omöjligen förhindra en olycka, för olyckan brukar hända när man minst anar något. Kontakten med förälder som är den viktigaste. Men då gäller det oxå att en förälder är tillmötesgående och förstår vilken press och vilka krav en pedagog har. Vare sig det är i hemmet, på lekplatsen, dagis, skola, arbetsplats. Det är dock hur man hanterar situationen där efter som är avgörande.

En varning innebär oftast ett sk utvecklingssamtal med kontinuerlig uppföljning tillsammans med chef, samt högre chefer. En varning innebär ständig pappersexercis och antagligen en tillfällig eller permanent flytt till annan avdelning/område. En varning innebär alltså inte enbart en utskällning av sin chef. Utan allt måste dokumenteras på en skola (jag räknar in förskolan/dagis som skola)

Förskolor har oxå en läroplan som heter Lpfö98, där står istortsätt samma som LpO94/98 bara att det är inriktat åt barn i de yngre åldrarna. läroplanen är styrdokument över hur utbildningen bör vara samt regler över hur arbetet på en pedagogisk arbetsplats ska ske. Har man läst på lärarhögskolan, då vet man vad läroplanen innebär.

Anonym sa...

Det där är ju sexuella trakasserier och i klass med våldtäkt om de lyckats. Klart att man sparkar och slår när man blir våldtagen. Helt rätt av ungen med andra ord!

Skicka en kommentar