torsdag 17 mars 2011

En sväng till Huddinge

Igår var en minst sagt omtumlande dag.

Började med att jag åkte iväg till mitt inbokade barnmorske-möte. Självklart gjorde preggo-gröten i skallen att jag tänkte helt knas och missade bussen o vart en kvart försenad. Som tur var hade hon en lucka efter mig och förseningen var ingen fara. :)

Tog upp min oro över havandeskapsförgiftning efter att jag de senaste dagarna haft en del symptomer. Vi tog blodtryck och urintest. Blodtrycket var tillbaka på de vanliga (jämför med förra gången), och urintestet visade inget men hon skulle ändå skicka det på odling.
Hennes gissning var urinvägsinfektion och efter att vi fortsatt prata om ditten och datten gick vi bort till en läkare som skulle skriva ut medicin till mig. Läkaren var upptagen och min barnmorska sa att hon skulle fixa de nu under förmiddagen så kunde jag hämta ut receptet lite senare istället.

Tog en fika med mamma majgren, handlade på konsum och åkte sen hem till en, efter nattens jobb, sovande Andreas.

Ungefär en timme senare ringde läkaren som skulle skriva ut medicinen. Hon tyckte att jag visade på alldeles för många symptomer och tyckte absolut att vi skulle åka in till förlossningen och kolla läget. Jösses vilken panik jag fick! Fick kämpa hårt för att inte börja stortjuta där i telefonen, istället brast det direkt jag la på och efter några minuterns bölande lyckades jag ta mig bort till Andreas i sängen och väcka honom o tjutande försöka berätta för den stackars nyvakna och särkerligen panikslagna älsklingen att vi måste åka.

Vi fick tag på huddinge, fick en tid, ringde färdtjänst, fick lite mat i Andreas och han precis samla ihop oss något sånär innan vi var på väg i bilen.

Tog blodtryck och urinprov igen, samt blodprov och fick prata med en läkare. Urintestet gav inget särskilt och vi fick order om att vänta i 2 timmar på blodprovssvaren.
Fick då pratat med ytterligaren en läkare och lämna Ytterligare en urinprov efter att ha hållt mig sedan förra testet. Inte heller detta gav något särskilt att gå på och blodproverna såg fina ut. Och eftersom att lilltotten har varit rörlig under dagen så gjordes inget ctg heller.
Har dessutom känt små sammandragningar under hela tiden vi var på sjukhuset. (känner hon på sig att vi är vid en förlossnings-avdelning och vill ut eller?)

Så efter några timmar på Huddinge sjukhus fick vi nu åka hem. Skulle ringa min barnmorska och boka ny tid till fredag. Så det fick jag gjort innan idag och då blir det blodtryck etc igen och så ska vi se om odlingen visade något och i så fall blir det medicin.

Vilken soppa. Vilken pärs! Som Andreas sa, känslomässigt dränerad.

Jag är lite småarg på läkaren som ringde och ville att jag skulle in. Vilken galen panik jag fick! (o sen var det ju ingenting). Men som så många andra sagt, det är bättre att man är på den säkra sidan. Och nu har vi ju fått se hur det ser ut på Huddinges förlossning och känns kanske lite mer "hemma" till nästa gång.

1 comments:

Josefine sa...

Men usch en sån dag. :( Hoppas att du slipper havandeskapsförgiftning. Det verkar vara riktigt tungt om man får det. :(

Sv: Ja visst är de underbara! Verkligen svårt att låta bli, men vi behöver mer kläder än så länge så behöver inte hålla mig från att köpa ännu. :)

Skicka en kommentar