onsdag 1 december 2010

Till Lily

Jag förväntar mig inte att få en massa saker till Lily nu när hon är på väg.
Jag önskar mig inget till henne, jag kräver inget, men där emot vet jag att det är många som gärna vill ge saker, kläder etc till henne.
Därför säger jag detta nu, så är det sagt.

Jag vill inte ha en massa rosa saker, en massa med barbie (o absolut inte Bratz!) eller annat gullinutt på. Inget överdriver flickigt, inga volanger överallt, inget med Pippi på heller för den delen. Inga ursöta klänningar med volanger och spets. Inga rosetter. Jag vill inte ha böcker om prinsessor som blir räddade av prinsar och liknande.
Precis som att om hon hade varit en liten pojke istället så hade jag inte velat ha en massa tuffa saker till honom, inget svart och mörkblått, inga tuffa bilar osv.

Varför?

Jag vill inte att hon ska bli dömd efter hur hon ser ut.
Jag vill inte att det mesta hon ska få höra är hur söt hon ser ut, vilken fin klänning hon har på sig, hur tyst, lugn och snäll hon är osv osv.
Kläder till flickor är anpassade till lugna, tysta omhändertagande lekar. Det är föråldrade synssätt på män och kvinnors roll som präglas redan under barndomen.


Så vad vill jag då för henne?
Jag vill att hon ska få vara sig själv, inte bara en roll som redan bestämt för henne. Bestämmer hon sig senare, när hon är stor nog att välja själv, att hon vill ha en massa rosa, gullinutt, barbie, docker osv då får hon de. Men jag tänker inte pracka på henne de redan, utan vill ha neutrala saker.

Så vad funkar då?
Färgglada härliga kulörer, sådana som man blir glad av. Saker, prylar och kläder som man inte genast tänker flicka/pojke när man ser dem.

Jag kommer skriva mer om det här, var så säker.
Det här med Genus kommer vara svårt, inte minst för mig, man är ju så inpräntad med dessa förbaskade roller från media och samhället runt omkring en. Men jag vill inte att det ska behöva vara så, jag vill inte att mina barn ska behöva pressas in i dessa roller och med de förväntningar och kraven som kommer med dem.
Det här är nya tankar även för mig, men det har dykt upp nu i samband med att Lily är på väg och jag vill ju ge henne det bästa förutsättningarna som kan ges.

0 comments:

Skicka en kommentar