torsdag 2 december 2010

Dag 03 – Mina föräldrar

Tommy och Britt-Marie.
Båda födda den 27:e december, samma år, haha ja och lägg till att svärmor e född den 27:e december hon med (dock inte samma år).
Gifta sedan den 6 juni 1981, hoppla 30 år jubileum nästa år jue :D

Saknar mina föräldrar jättemycket nu sedan jag flyttade. Mer än jag trodde att jag skulle göra. Känns som att man uppskattar dem mer och mer för varje år som går. (ska bli helt underbart att bo hemma hos dem i skåne i två veckor nu vid jul o nyår).


Pappa är en ganska tystlåten och lugn person men som kan spatta loss ibland. Man ser tydligt när det är något som pappa gillar, situation eller mat eller vad de nu kan vara, det liksom glittrar till lite i ögonen på honom. :) Men han säger inte så mycket, lite så kan jag också vara (pratar inte i onödan som Andreas en gång beskrev mig och det stämmer väl in på pappa med). Snackar inte en massa bara för att man ska snacka.



Mamma är en sprallig och glad filur. Pysslig och påhittig. Det var mycket sådant när jag och brosan var små, pärlplatsbyggande, stora rullar med ritpapper, pepparkaksbakande och massa massa mer. Jag tror att jag blir mer och mer lik mamma till sättet för varje år som går. :) Pysslar jag inte med nåt eller håller på att läsa en bok så blir jag knäpp. Måste alltid ha något igång, och precis så e mamma med! Sen vad det är spelar mindre roll, bara de e nåt kreativt och stimulerande.




Jag vet inte vad jag hade gjort utan mina föräldrar närvarande i mitt liv. Dom har hjälpt mig så mycket på så många olika vis, säkert långt fler än dom själva är medvetna om. 
Jag har så många underbara minnen från min barndom. Minnen från semestrar, den då vi fick rökt rengbågslax med hollandaisås på hönökaka (MUUUUUMS!!),  vattenlandet vid waisenhoiser (hur tusan stavas de?),  Hundspannen i Kläppen, första promenixen på stranden på Mallorca, det där jäklans blomsterflickorna i Palma osv.
Pappa som ladde beslag på hela den lilla poolen hemma i trädgården (hur tusan fick han plats!?), mamma när hon rullade ut den där stora rullen med ritpapper och som vi sedan satt och rita på, alla mysiga helgfrukostar i vardagsrummet till morgonprogrammet med bl a Hacke Hackspett (te i määängder), filmkvällarna när vi hyrde en massa filmer dukade upp med typ 3 olika sorters chips o minst lika många dipper, när vi fick hem den nya tvättmaskinen (hahaha den lätt ju som ett flygplan!), när rönnträdet högs ner (det tycket jag Inte om), Mårtensmiddagen som blev förstörd av dålig brysselkål, klä granen o alla mysiga julaftonar. Ja det finns massor! :D


Behöver jag säga att det är dom jag saknar allra mest sedan jag flyttade. Tur det finns flyg, tåg o buss ;)

2 comments:

Anonym sa...

Jenny dina fina ord värmer, jag har försökt att ge er en bra barndomstid men det finns saker jag ångrar förlåt för dem.
Jag vet att du kommer att ge dina kommande barn ebn barndom att minnas och jag hoppas att de ska minnas sina morföräldrar fast att vi inte kan ses så ofta som vi önskar.
kram
mamma

Fröken Fridh sa...

Det finns alltid saker som man ångrar. Jag har några mindre bra minnen med, men väljer att fokusera på det finare minnena. Det går inte att komma ifrån de dåliga stunderna.
Jag hoppas verkligen att jag ska lyckas ge dem en härlig barndom som dom kommer minnas med värme, precis som jag har.
Och vi kommer att komma ner så ofta vi kan. Vill att dom ska ha en närmare relation till er än vad jag kanske har till mormor o morfar. Känner ibland att jag kanske inte står dem så nära som jag kanske skulle önska, men är nog svårt när man har en sådan stor drös med barnbarn.
Har jag sagt att Lily (o alla ev kommande döttrar) ska heta Marie i andra namn? :)

Kram
Jenny

Skicka en kommentar