lördag 9 oktober 2010

Dagens matlagning/recept




Vårrullar

Detta behövs;
  • Morötter
  • Vitkål
  • Purjolök
  • Zucchini
  • Filodeg
  • Sesamfrön
  • Olja
Strimla; Morötter, Vitkål, Purjolök och Zucchini.
Släng ner allt i en kastrull, på med olja (jag hade rapsolja) och 1-2 msk sesamfrön, beroende på hur mycket grönsaker som används.
Fräs upp lite så att grönsakerna mjuknar lite, men de ska fortfarande vara krispigt.

Skär filodeg o lagom stor ark, kan jag ha haft ca 10x20 kanske..
Lägg lite av grönsaksblandningen i ena kortänden, lämna en fri bit vid kanterna.
Pensla med vatten längs med långkanterna, vik in, lite över grönsaksblandningen, rulla och pensla igen med vatten i slutet av rullen.
Upprepa.. upprepa upprepa tills du har så många vårrullar du vill ha.
Värm en stekpanna/wokpanna med lite olja. Släng i vårrullarna och glöm ej att vända på dem med. stek tills de fått en fin yta.
Klart! :D


-------------------------------------------------------------



Börek/Burek

Detta behövs;
  • Fryst Spenat
  • Purjolök
  • Fetaost
  • Riven Mozzarella
  • Filodeg
  • Salt o Peppar

Värm upp frusen spenat i en kastrull. Hacka purjolök och tillsätt. Häll i lite vatten om du märker att det blir lite torrt/bränner fast i botten. I med salt och peppar.
Hacka fetaost, blanda i den tillsammans med riven mozzarella när spenatblandningen svalnat något.
Använda ett helt filodegsark som viks dubbelt, lägg på lagom mängd spenat/ost-röra, pensla vik in kanterna och vik sedan (istället som med vårrullarna rulla.) Använd ett halvt ark till för att se till att hela paketet är väl inbakat.
Lägg på en plåt, pensla med vatten och sen in i mitten av ugnen på 200 grader tills de har fått färg.


-------------------------------------------------------------



Äppelsnurror på Filodeg

Detta behövs;
  • Äpplen
  • Citronkonsentrat
  • Filodeg
  • Ljus Muscovado-socker
  • Kanel
  • (vatten o formar)
Hacka några äpplen och slänge ner i en kastrull. Tillsätt några msk vatten, några droppar citron, ljus muscovadosocker och kanel efter tycke och smak. Koka upp.
Låt svalna lite.
Lägg upp på filodegs-plattor, mina var nog 10x25/30 vilket jag tycket blev alldeles för stort, lägg längs långkanten och rulla. Som med rulltårta. Rulla sedan den rullen på andra hållet.
Lägg i kanelbulle-formar, pensla med vatten och smula lite muscovado-socker ovanpå. In i mitten av ugnen på 175 grader tills det fått färg.
Kan säkret vara gott med lite äkta vaniljglass till när dom är varma :P

1 comments:

fröken kök sa...

BÖREK.. vilka minnen. det käka jag typ hela tiden då jag bodde i norge, köpte det på deli de luca... jammi.

jag har köpt krusbärs moussen på maries hobby corner.
jag har faktiskt en tävling sponsrad av henne på min blogg.
kolla under MINA TÄVLINGAR. där e direkt länk till hennes webb butik med..

det var galet gott. syrligt ljuvligt

Skicka en kommentar