fredag 1 juli 2011

Amningsmottagningen

Fick träffa en jättetrevlig och härlig barnmorska på Amningsmottagningen på Huddinge sjukhus, Anna (så gått som alla vi har haft att göra med på Huddinge sjukhus har varit helt underbara).
Vägde Lily innan och efter jag ammade, var lite mer än 30 grams skillnad så inte så mycket med andra ord.* Amningen blev synad; höll jag rätt, låg hon rätt, sög hon rätt, sög hon bra. Allt var kanon! Så då var/är det bara till att få igång mjölkproduktionen (öj!). Vi kom överrens om att jag skulle pröva tillmatning, och fick testa det där, dvs att man samtidigt som man ammar ger ersättning via en liten slang som man sätter vid bröstvårtan så att hon får suga i sig ersättningen genom den istället för att som vi tidigare gjort, gett henne ersättningen via en special nappflaska, på så sätt så stimulerar man mjölkproduktionen samtidigt som man ger ersättning. :)
Slangen som vi testade med och som jag fick med mig hem är samma sort som man använder när små bebis behöver sondmatas, men det finns en flaska med slang att köpa på apoteket. Om jag känner att detta funkar och jag vill fortsätta så tänker köpa den där flaskan, för som det är nu så sitter jag och håller ersättningen i handen samtidigt som man ska knöla med viftande händer osv, den där flaskan som finns att köpa hänger man runt halsen alltså har man händerna fria (Kanon!).
Ja vi får ser hur det går. Det är lite bökigt, men det går. Håller verkligen tummarna på att detta får produktionen och amningen att komma igång ordentligt!


*Dock hade hon inte gått upp så mycket som vi hade hoppats på trots all ersättning, så jag bestämde mig för att åka till bvc dagen efter och väga henne där med för att se om det verkligen stämde. Skillnaden då var 140(!) gram mer från ena dagen till den andra, eller från ena vågen till den andra.

0 comments:

Skicka en kommentar