fredag 8 juli 2011

Bröllopsfunderingar

Funderar på bröllop. Har gjort det i en sådär 2 år nu, nästan 2 år sen vi förlovade oss.
Vi har pratat en hel del om det, men vi kommer liksom ingen vart. Det ända som vi båda är helt är helt överrens om och mer eller mindre har spikat är att vi vill ha en vikinga/medeltids-inspirerat bröllop och gärna på Gotland, eller i liknande miljö, utomhus och ikke kyrkligt. Såg dessutom en underbar klänning (dock vit och jag har inte varit sugen på en vit klänning) när vi var där 2009 (*jupp, vi var med om färjekrocken) som jag blev helt förälskad i, irriterar mig att jag varken tog bild på den eller kommer ihåg vilken affär jag såg den i.
Vi pratade om att ha en liknande middag som vi åt på Kapitelhuset i Visby, skänk-tallrik, bjuda på mjöd och flädersaft osv osv. Hur tusan löser man det där praktiskt utan att det kostar en förmögenhet? Skulle bli svindyrt, och dessutom måste det fixas med boende till alla som skulle komma och för att inte tala om resan dit.


St:Karin Visby. Visserligen en gammal kyrka men otroligt vacker.


Vi har så smått pratat om att ha det i Blekinge, runt Karlskrona, Andreas känner en massa folk där och det blir mer eller mindre mitt emellan hans släkt och vänner här uppe och mina nere i skåne. Men det ska ju fortfarande lösas med boende åt en del och lång resväg för alla.
Jag har funderat på att vi ska ha något väldigt litet, med bara oss två och de allra närmsta. Hade varit helt underbart om bara vi åkte till Gotland och gjorde på det viset som vi tänkt från början, minus alla folk och festen. Men vet att Andreas har tankarna på ett stort firande i samband med bröllopet och misstänker att det är några som bli besvikna om dom inte fick dela detta med oss.

Dessutom ska vi inte ha ringar. Vi har inte förlovningsringar utan förlovningstatueringar och då ska vi komma på hur vi ska utöka de.

Usch knepigt det där. Samtidigt som att jag nog skulle vilja ha en stor härlig fest i vikinga-anda på Gotland, så vet jag inte om jag orkar med all planering bakom samt är så värst sugen på att lägga flera tusen på typ en fest "/ (en kompis la 100.000 på sitt!).





*Jag som är rädd för båtar och öppet vatten redan som det är och så händer det här. Jag var på väg att gå hem igen istället för att åka.. Vi åkte iaf som tur är med den större färjan, dvs den som körde in i den andra, och som inte fick så stora skador.

4 comments:

Anonym sa...

Förslag: Du, karln och ev. era absolut närmaste på Gotland. Litet och intimt, och inte så dyrt. Sedan har ni en fest i Blekinge för resten av folket när ni kommer hem. Den festen kan ju vara mer casual med plockmat och lite så, så behöver det inte kost skjortan.

Fröken Fridh sa...

hehe låter ju kanon faktiskt! :D Ska ta upp de med honom :)

Anonym sa...

Funderade också på medeltidsbröllop för några år sedan. Vi tänkte hyra Berghems medeltidsby som ligger utanför Skillingaryd (nära Jönköping) i Småland, men det blev aldrig av. Men jag tänkte tipsa dig i alla fall. :-)

Där finns många hus som man kan ha övernattande gäster i, ett fint värdshus, ordentliga toaletter osv. (var där och lajvade senast i maj och det är verkligen fint). Inte så dyrt att hyra heller, men maten får man ju fixa själv.
http://berghem.sverok.net/
Men det är ju en bit från Stockholmstrakten, men ändå. Bara ett litet tips. :-)

Fröken Fridh sa...

Vilket underbart ställe! :D Tack för tipset.
Ska helt klart kolla upp det lite mer.
Borde ju finnas fler sådana ställen. (Såg att lajv har företräde och man får inte definitivt svar förrän tidigast 2 månader innan, vilket kan blir smått paniskt ;) )

Skicka en kommentar