tisdag 24 maj 2011

Nu räcker de med rosa

Jag förstår inte varför folk envisas med rosa till små flickor och blått till små pojkar.

Vi har sagt att vi inte vill ha en massa rosa till Lily.
Vi har själva inte en massa rosa på oss eller ens hemma. (Jag kan t o m räkna upp de få sakerna här som är rosa; en stickad tröja, ett par gardiner, en mp3-spelare, en kamera, en dramaten, två handdukar, några få köks-attiraljer samt en blomma. Thats's it!) Ändå så förväntas det att man vill ha rosa till sin dotter, ja dotter för hade vi fått en son så tror jag Ingen hade kommit på tanken att komma med rosa kläder.

I don't get it.
Vi har meddelat var vi står sedan tidigare. Jag vill inte såra någon som har ansträngt sig, någon som vill vara snäll och som ger av omtanke och kärlek.
Hur upplyser man igen utan att trampa på tår och kanske såra någon?
Känns inte alls lätt och verkligen inte kul. Men samtidigt så vill vi inte ta emot något som vi inte tycker om.

Säkert någon som reagerar och tänker vad spelar det för roll att de är rosa?
Om man bortser från ovannämda så handlar de om hur andra uppfattar en, "en" i detta fallet Lily.
Jag drar den minikorta versionen...

Att flickor och pojkar bemöts och behandlas olika är väl ingen nyhet. "Söt flicka" vs "tuff pojke", ring a bell? Jag, nej vi, vill inte att vårat barn ska behandlas och bemötas efter vilket kön hen nu råkar ha, utan efter den individ och person hen är. Det är väl ingen galen tanke och önskan?
Tyvärr är det så att rosa=flicka och blått=pojke i mångas ögon. Och Flickor förväntas vara tysta, stillsamma, snälla och omhändertagande (ja redan då i ung ålder). Pojkar förväntas vara högljuda, busiga, skitiga och bråkiga. 
Det gör också att approachen man har mot ett barn i rosa vs ett barn i blått är annorlunda.
Jag vill inte att folk ska förvänta sig en massa saker från Lily redan innan dom känner henne, redan vid första anblick. Därför vill vi ha könsneutrala kläder. För att i alla fall kunna ta bort de värsta och grövsta förväntningarna.
Folk kommer alltid att ha vissa förväntningar på en beroende på hur man ser ut och klär sig etc, men kan man lyckas sudda bort de värsta förväntningarna med en sådan enkel grej som att inte ha könsstereotypa kläder redan i tidig ålder så kan det omöjligt vara dåligt. Barn behöver inte redan i tidig ålder delas in i två kategorier och ges/förväntas ha olika egenskaper just på grund av dem. Låt barn vara barn, för bövelen, inte kön.

Behöver jag tillägga att vi inte vill ha en drös dockor, "hushålls"-leksaker etc till henne senare, men gärna leker med en och annan bil och byggklossar med henne...? kompensation.. ;)


Men hur säger man till någon att man inte önskar fler köns-stereotypa prylar till sin knodd, utan att såra och trampa på några tår? "/

8 comments:

Anonym sa...

Istället för att säga vad ni inte vill ha kanske ni kan säga vad ni vill ha? Jag har lyckats få svärmor att fatta vad jag gillar för typ av mönster äntligen (även om hon alltid köper de blå varianterna) genom att visa saker jag gillar.

karin sa...

hej på er lilla familjen!
jag jänner mig träffad jag skickade upp en rosa tygkanin tillsammans med en grå kofta, röda byxor och en grön mössa. kaninen fanns i beige och rosa, jag valde en rosa för den var så söt. kaninen såldes till förmån för rädda barnen.
jag är själv ingen rosa människa och har klätt mina pojkar både i rött, gult, grönt och blått.
hoppas att ni inte tog allt för illa vid er. vill ni hellre ha en beige kanin, skicka ner den så byter jag den.
förlåt!
kram
moster karin

Fröken Fridh sa...

Hej Karin! Nej den lilla kaninen gör inget, den var jättesöt och jag blev riktigt glad när jag såg att den var till förmån för rädda barnen! :D Tror dessutom inte att jag har nämnt det där för dig.
Glömde bort att tacka så jättemycket för paketet när jag ringde härom dagen, det kom då den dagen, hade så mycket annat i skallen då.. "/
Var oväntat och riktigt snällt, fina saker som lillfisen kommer ha glädje av :)

Kram

Fröken Fridh sa...

Aud: Tror du har rätt. Man får väl sätta sig ner och skriva en lista eller nåt med saker, mönster, färger etc som vi vill ha ;)

Sara sa...

Är ju bara en färg.

Anonym sa...

Om det bara är en färg, varför ser man då inte småpojkar klädda i rosa från topp till tå och vice versa?

Mia sa...

Jag tycker också det är trist att man delar in barnen i könsgrupper redan när de är så himla små. Jag är anställd i en affär med barnkläder, och jag känner mig inte särdeles glad över att bebiskläderna mer eller mindre helt är indelade i flick- och pojksidor. Massor med rosa och rött till flickor, samt blått och grönt till pojkar. Jag hade hellre sett att vi har könsneutrala kläder, plagg i alla möjliga färger som inte är riktade till ett kön, men där har jag inget att säga till om.

Samtidigt kan jag ju känna att om jag i framtiden exempelvis skulle få en dotter kommer jag att vilja klä henne i ALLA färger, inklusive blå och rosa. Jag älskar glada färger, däribland rosa. Någonstans tycker jag att saker också går för långt åt andra hållet, för att förbjuda exempelvis rosa till tjejer känns inte heller rätt. Därmed inget illa menat gentemot er och ert val av kläder och färger till er dotter, verkligen inte. Min åsikt är att det är fel att förbjuda - istället ska man tillåta alla färger och saker.

Samma sak med olika sorters leksaker. Emellanåt vikarierar jag också på förskola (1-6 år), och jag blir så glad av att se hur blandat barnen leker - både med varandra (pojkar och flickor i samma lekar), och med de olika leksakerna. Både pojkar och flickor leker med dockor, spis, bilar, barbie, "riddarborgen", gör pärlplattor, målar... Man ska inte begränsa där heller precis som med färgskalan, utan låta barnen leka med det de VILL.

Kram!

Fröken Fridh sa...

Mia: Jag vill inte förbjuda rosa, utan precis som du säger klä henne i alla färger. Men nu har det blivit så att mycket av det vi har fått har varit just rosa. Vi är jättetacksamma för det vi har fått, men måste det tvunget vara rosa? Vi vill ha ett färgsprackande litet troll :D

Skicka en kommentar