söndag 29 maj 2011

Kolik-troll?

Lily har börjat med att bajsa typ var 3:e dag (gick t o m en vecka förra veckan) och då börja med att skrika konstant och vara helt otröstlig i några timmar innan hon sätter igång och är klar.  :(

Har fått lite tips och undringar om hon kanske hade magknip och var hård i magen. Har inte tänkt på det innan eftersom att
1. ett barn som ammas kan inte bli hård i magen.
2. hon har inte varit hård i magen.
3. man har ju fått höra att allt från att bajsa fler gånger om dagen till en gång i veckan är normalt.
Vi kopplade ju först inte "gnället" med poopandet, hon var ju cranky ungefär vid samma tid dagen innan också. Anyway... vi prövade med lite magmassage, hittade även en sida med kolikmassage (men nä inte slog de mig då att hon kanske hade kolik), skumpande, köra henne i vagnen över dörrkarmen osv osv.

När mamma ringde innan idag så var Lily helt otröstlig. Mamma tipsade då om att lägga henne på magen över benen och skumpa, min bror hade tydligen haft kolik och det hade hjälpt honom. Hör och häpna, hon tystnade! :D OCH somnade. Det fick mig i alla fall att funderar på om hon kanske hade kolik.
I morgon har vi tid hos bvc och då ska jag höra och se om hon kanske har lite tips osv.
Läste någonstans att kolik har sin topp vid 6-8 veckors ålder och sluta vid 3 månaders ålder, hon är nu 7 veckor och började för 1-2 veckor sen, samt att man kan testa med att utesluta mjölkproteinsprodukter i sin kost så jag tänkte köpa laktosfri mjölk eller sojamjölk i morgon när jag ändå är nere i byn.
Håller tummarna på att det blir bättre. Det är banne mig inte lätt eller kul att sitta med en otröstlig baby, då ingenting hjälper, som bara skriker och skriker i flera timmar tills hon slutligen slocknar av utmattning. :(

1 comments:

moster karin sa...

martin var kolikbarn... värme(vetekudde)och skumpande (klappa i gumpen eller hänga halvt över axeln) funkade bra på honom. vid hård mage blanda bröstmjölk eller tillägg med messmör. visst det är sött men det är inga större mängder jag pratar om typ en tsk per matningstillfälle tills magen är igång. sedan 1 ggr per dag i typ en vecka eller två beroende på hur magen fungerar. Detta är ett gammalt beprövat knep;)

Skicka en kommentar