söndag 15 maj 2011

33 frågor om Graviditeten


Hittade en enkät hos Audhumble (som i sin tur  hittade den hos Amningshysteri osv..)
1. När fick du reda på att du var gravid? Augusti 2010, i vecka 7 tror jag det var.

2. Hur gammal var du? 27 år.

3. Hur tog din partner det? Lika glad och förväntansfull som jag :D

4. Mådde du mycket illa? Ja de första veckorna, i vecka 12 hade de nästan gått över helt.

5. Var du känslig? Öj ja jösses!!

6. När kände du bebisens första sparkar? I vecka 20, trodde jag men när jag tänkte efter senare så var de nog bara hickningar.

7. Var du ofta orolig? Ja, och särskilt i början. Mot slutet försökte jag vara mer avslappnad och inte stirra upp mig så mycket.

8. Sparkade bebisen mycket? Nja, jag hade ju moderkakan i framkant så kände inte av det så mycket. Men de sista 10 veckorna så kände jag en del kickar mot revbenen och mycket rullningar och vändningar i magen.

9. När började du läcka bröstmjölk? Tror inte jag gjorde de, eller jo kanske liiiite liiite de sista 10 veckorna.

10. Fick du bristningar? Ja, tigermage.

11. Blödde du någon gång? Nepp det slapp jag. Hade nog blivit galet nojjig om det hade hänt.

12. Hur många ultraljud gjorde du? Två. ett vecka 18, som då visade sig vara vecka 17 o ett igen 1,5 vecka senare.

13. Hur ville du att din förlossning skulle se ut? Jag ville veta allt som hände. Ville ha en lugn och avslappnad förlossning. Egentligen med mysig musik, levande ljus osv, men så blev de inte och hade ju inte förberett för de heller.

14. Hur började din förlossning? Med lite värkar efter hinnsvepet vid överburenhetskontrollen och sedan igångsättning några timmar senare.

15. Hur många timmar tog förlossningen? Från hinnsvep till bebisen lämna magen tog det ca 20 timmar.

16. Födde du vaginalt eller med kejsarsnitt? Akut kejsarsnitt.

17. Hur mycket var du öppen när du kom in? Tre centimeter.

18. Vilken smärtlindring tog du? Tens, lustgas och EDA.

19. Dragen med sugklocka? Nej.

20. Hur lång tid tog det att krysta ut bebisen? -

21. Blev det komplikationer? Ja, hon visade tydliga tecken på stress, hjärtslagen gick ner, nåt blodprov gav dåliga reslutat så det blev akut kejsarsnitt.

22. Vad tyckte du var jobbigast? Att hjärtljuden försvann från monitorn ibland pga att avläsaren i huvudet satt dåligt, de galet smärtsamma värkarna och sedan när det visade sig att hon hade dåliga värden.

23. Var du rädd för något? Att något skulle gå galet fel och det skulle bli några allvarliga komplikationer med henne som resultat.

24. Skrek du? Jajemen, det gör ju för bövelen
ONT! Var rätt känslig med så grät en del med tydligen om man ska tro Andreas.

25. Hur många var inne i förlossningsrummet? Innan jag kom så långt som till kejsarsnitt var där 3 som mest inne på rummet, plus Andreas. Men vi han gå igenom en hel drös läkare och barnmorskor under tiden vi var där. Vi kejsarsnittet så var där nog 6 personer inne i rummet.

26. Hade du någon nära med dig? Andreas, el papporino till la knoddo.

27. Fick du sys? Ja, det blev ju kejsarsnitt.

28. Vilken vecka födde du i? 40+9(10).

29. Vad var vikt och längd på bebisen? 3600 g och 53 cm.

30. Ammar du? Ja.

31. Hur gammal är bebisen nu? 5 veckor och 1 dag.

32. Vad tyckte du om förlossningen? Uf. Jag hoppas att jag slipper igångsättning, 13 timmar utan att jag öppnas något, hjärtljud som försvinner och slutligen akut kejsarsnitt till nästa gång.

33. När kommer nästa barn? Sommaren 2013 kanske? hehehe, vi får väl se ;P

0 comments:

Skicka en kommentar