måndag 24 maj 2010

Cobbler á la Jenny

Blev inspirerad av Leilas cobbler-bak i onsdagens Leila bakar :P Klart jag måste prova.
För dom som inte vet så kan jag informera om att Cobbler är en amerikansk paj som bruka nämnas som en mellanting mellan smulpaj och sockerkaka, med mjukt innanmäte och lite krispig yta.
Min cobbler står än så länge i ugnen, men här kommer receptet;

Cobbler à la Jenny

Del 1.
200 g margarin
ca 4,5 dl vetemjöl (jag tappa räkningen litta, jaaa jag vet ^^)
2 tsk vaniljsocker
2 tsk bakpulver
1 nypa salt
1 dl socker

Del 2.
ca 1,5 dl kaffegrädde (ja jag slabbade lite så blev nog inte exakt ^^)
ca 1,5 dl rågflingor (ja det blev lite "slabb" där med ^^)

Del 3.
I burk persikor (à 415 g varav 235 g frukt), skivade
3 ananasringar (rest från helgen), delade i bitar
ca 1,5 dl tränad papaya på burk (även de rest från helgen).

Topping.
Mandelspån

Sätt ugnen på 175 grader.
Nyp ihop smöret med de torra ingredienserna, från del 1, i en bunke.
Rör ner kaffegrädden och rågflingorna.
Varva frukten med klattar från smeten/degen (i en ugnsfastform).
Hamnade dessutom lite mandelspån på toppen.
Grädda i mitten av ugnen i ca 25 min.

Jag skulle ha serverat detta med vaniljglass, men då jag handlade innan jag på tåget o åka hem så var jag inte säker på att glassen skulle hålla sig i fast form, så det får bli vaniljvisp istället.

Återkommer med bild och utvärdering när Cobblern har lämnat ugnen och dansat sin dans på mina och Lupusens smaklökar :P


------------------
- Update -


Till att börja med, den fick stå inne minst 10 min längre än vad den skulle, dessutom höjde jag temp. till 200 grader de sista 5 minutrarna.

Ja smaksens blev den.
Men...
Den hade nog varit liiiiite godare med vaniljglass, som var min första tanke, Och med annan frukt t ex jordgubbar eller nåt sånt.
Är man sugen på en lite matigare variant av smulpaj som dessutom är lite mindre söt så är denna perfekt!




Mitt nästa projekt kommer att bli Congo Bars... Like OMG! :P Google it vet ja'!!
eller kolla på Bakerellas hemsida ;) yyyyyyuuuuhuuuum!

1 comments:

Sara sa...

Sweeeeeeeeeeeeeeeeeet

Skicka en kommentar